2017. március 6., hétfő

Spenótfőzelék

Szombaton piacon jártam, és örömmel konstatáltam, hogy a Nyárád-menti nénik már árulják a spenótot. Igaz, ez még mindig fóliában termesztett spenót, de legalább nálunk termett, nem messze tőlünk, csak ehejt a hegyen túl. Mindig várom ennek a spenótnak a megjelenését, hiszen ez az első igazi zöld, ami tavasz eljövetelét jelzi számomra. Nosza, vettem is belőle egy kilót, s így lett a vasárnapi ebédünk spenótfőzelék tükörtojással - teljesen hagyományosan, semmi újragondolás, úgy ahogy nagyanyám készítette. 

Amúgy a spenótfőzelék volt az egyik étel, ami iránt előítélettel viseltettem, gyerekkoromban ugyanis soha nem ettem spenótot. Azt is mondhatnám, hogy szerencsés voltam, hiszen édesanyám nem szerette a spenótot, ezért sosem főzött nekünk főzeléket belőle - ebből a tekintetből boldog gyermekkorunk volt öcsémmel - meg egyébként is - mert édesanyánk nem üldözött a spenótos tányérral az asztal körül.  Vagyis a spenót egy olyan étel volt gyerekkoromban, amit csak édesapám evett nagyanyámnál "titokban", ugyanis kettejük rábeszélőképessége sem volt elég ahhoz, hogy megkóstoljuk. Ezen viszont "segített" az expárom, ő ugyanis nagyon szerette a spenótfőzeléket és életem első spenótfőzelékét az ő kedvéért készítettem. Ezt valahogy megtudta édesapám is, s egy idő után ilyen tavaszi időszakban, menetrendszerűen megérkezett egy-egy szatyornyi spenóttal, s a kéréssel: "Főzzél no, egy jó spenótfőzeléket, ahogy Anyám szokta!" Ilyen kérést nem lehet visszautasítani, így hát elkészítettem, jóapám jóízűen evett belőle, s így lett a spenótfőzelék a mi kis közös "titkunk" édesapámmal, anyunak ugyanis soha nem mondtuk el, de szerintem tudta, vagy legalábbis sejtette. No, de ennyi duma után jöjjön a főzelék, ami azóta is kedvenc a kiscsaládomban.

Hozzávalók 

0,5 kg spenót, 2-3 cikk fokhagyma, 2 evőkanál liszt, 1 evőkanál vaj, 2-3 dl hideg tej, só, ecet és cukor ízlés szerint. 

Elkészítése 

1. A spenótleveleket a vastag száráról leszedjük, folyó vízben alaposan átmossuk és enyhén sós vízben addig főzzük, amíg a levelek összeroskadnak. Leszűrjük, levét lecsepegtetjük, majd vágódeszkára terítve apróra vágjuk. 
2. A fokhagymát megpucoljuk, apróra vágjuk és az olvasztott vajon megfuttatjuk, hozzáadjuk a lisztet és addig pirítjuk, amíg hólyagzik. 
3. Hozzáadjuk a spenótot, összekavarjuk, majd lassan csurgatva hozzá a hideg tejet, addig kavargatjuk, amíg selymes főzeléket nyerünk. Közben ízesítjük kevés sóval, ecettel és cukorral. 
4. Tükörtojással, bundás kenyérrel vagy fasírttal tálaljuk.

Jó tudni! 

• A spenótot úgy pucoljuk meg, hogy a levélen hagyjunk rajta 2-3 cm szárat is, ugyanis a zsenge szár is fogyasztható!

Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

  1. Én is igy készitem és nagyon finom .lehet pici tejföllel gazdagitani aki szereti...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez igaz, bár én ritkán szoktam élni ezzel a lehetőséggel. :)

      Törlés