2016. január 29., péntek

Sárgaborsó-főzelék pirított hagymával, ahogy édesanyám szokta

Nem tudom, valaha jártatok-e már úgy, hogy kerestetek egy gyerekkori ízt, és sehogy sem jött be, sehogy sem állt össze a kép? Így jártam én a sárgaborsó-főzelékkel. Hajdanán édesanyám isteni finoman készítette, jobban szerettem, mint a babfőzeléket, főleg csak úgy egyszerűen egy kis hagymát rápirítva szalonnapörccel és káposztacikával. Na, ebből olyanokat ettünk az öcsémmel, hogy a hasunk félreállt tőle. Volt, amikor füstölt oldalast párolt mellé, azzal is finom volt, de nekem az igazi mindig csak pirított hagymával volt. Aztán úgy alakult, hogy évekig nem főztem sárgaborsó-főzeléket, mert az inséges 1980-as években nem lehetett kapni sehol sárgaborsót;valamikor az 1990-es években jelent meg újra az üzletek polcain. Nosza, amint megláttam, rögtön vettem egy tasakkal és el is készítettem, egyetlen gond az volt, hogy nem lett olyan, mint amilyenre emlékeztem gyermekkoromból. Amúgy a családból mindenki másnak ízlett, kivéve engem. Így hát megint letettem arról, hogy sárgaborsó-főzeléket főzzek egészen addig, míg egyszer megint belebotlottam az egyik zöldségesnél. Megint vettem egy tasakkal, ám ekkor már eldöntöttem, megkérdem édesanyámat: hogy szoktuk mi készíteni a sárgaborsó-főzeléket? Elmondta részletesen, minden stimmelt a fűszerezést leszámítva, ő ugyanis kaporszárat tett a főzelékbe és nem babérlevelet, ahogyan én készítettem. Természetesen, elkészítettem, és kaporszárral végre pontosan olyan lett, amilyenre emlékeztem gyermekkoromból.
Ennek örömére, íme egy szelfi édesanyámmal és keresztanyámmal - aki a tárkonyos krumpligombóc-leves receptjét elmondta -; mindkettőtől nagyon sokat tanultam, nemcsak a sütés-főzés terén. Középen édesanyám, jobb szélen keresztanyám, bal szélen pedig én.


Hozzávalók 

A sárgaborsó-főzelékhez: 30 dkg sárgaborsó, 1 kisfej hagyma, 1 evőkanál zsír vagy 2 evőkanál olaj, 1 púpozott evőkanál liszt, késhegynyi pirospaprika, 1-2 cikk fokhagyma, 1 szál kapor, só. 
A pirított hagymához: 2-3 szelet füstölt szalonna, 1 nagyfej hagyma. 

Elkészítése 

1. A sárgaborsót megpucoljuk és előző este hideg vízben beáztatjuk. 
2. Másnap a sárgaborsót bő vízben a kaporral és kevés sóval főni tesszük. 
3. Amikor a sárgaborsó megfőtt, meghámozzuk, és apró kockára vágjuk a hagymát meg a fokhagymát. 
4. A zsíron pirítani kezdjük a lisztet, és amikor hólyagozni kezd, hozzáadjuk a hagymát és fokhagymát. Folytonosan kavargatva barnára pirítjuk a lisztet, feltöltjük hideg vízzel, majd berántjuk vele a főzeléket. Addig kavargatjuk, amíg selymes állagú főzeléket nyerünk. 
5. Ezalatt a szalonnát kockára vágjuk, zsírját kiolvasztjuk, a hagymát megpucoljuk és karikára vagy félkarikára vágjuk. A kiolvadt forró zsíron megpirítjuk a hagymát, végül pirospaprikával megszórjuk.
6. Tálaláskor tányérra halmozzuk a főzeléket, és rárakjuk a hagymás-szalonnapörcös paprikás zsiradékot. Savanyú káposztát adunk mellé. 

Jó tudni! 

• Böjtben zsír helyett olajat használunk a főzelék készítéséhez, és a hagymát szalonna helyett szintén olajon pirítjuk meg. 
• Ha a szalonna kiolvasztása után sok a zsír, egyszerűen töltsük le, és használjuk fel más étel készítéséhez. 
• A sárgaborsó-főzeléket fogyaszthatjuk párolt füstölt oldalassal vagy fasírttal is.

Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

  1. Úgy emlékszem, hogy nagyanyám még krumplit is vágott bele. Lehet hogy csak szaporítani akarta? De én is imádom, és milyen ritkán főzöm.

    VálaszTörlés
  2. Évek óta ez alapján a recept alapján készítem a sárgaborsó főzeléket. Nagyon finom, a kapor szár tényleg különleges ízt ad neki. Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés